Studion Salong Betong

En av Sveriges mest kända tatueringssalonger heter Studio salong Betong och ligger i Högdalen i Stockholm. Studion specialiserar sig på tatueringar i svart och grått, men de gör så mycket mer än så. Personerna som jobbar på salongen är högkreativa i sitt skapande, vilket har resulterat i allt från designersamarbeten med välkända modemärken till dokumentärer på TV. Dessutom jobbar salongen aktivt med att förbättra och hjälpa personer som har det svårt samt samarbetar med stora organisationer så som Unicef för barns rättigheter och för att motverka mobbning. Studion är helt enkelt mycket mer än en tatueringsstudio.

Barn som målar i bok

Att konst ofta får en stor genomslagskraft är föga förvånande. Bilder talar till oss på ett helt annat sätt, och berör på ett sätt som få andra medier kan. Det är känt sedan länge att konst får oss att må bra, inte minst när man utövar den själv. Till exempel är målarböcker bra att träna i och alla som har suttit ner en stund och ritat vet att man tappar bort tiden då man är helt fokuserad på det man gör. Att rita och måla är en perfekt övning i mindfulness, något som blivit oerhört populärt, men till lika delar viktigt i vår tids stressade samhälle. Tatuerare bör därmed teoretiskt vara experter på att befinna sig i nuet.

Kanske är det därför Salong Betong och dess personal är så medvetna om deras omvärld och har beslutat sig för att använda sina framgångar just till att hjälpa personer i svåra situationer. Studion samlar bland annat in kläder till hemlösa inför vintern som man kan lämna i studions lokaler i Högdalen. Studion föregår med ett exempel som vi alla bör följa, det vill säga att dela med oss av våra egna framgångar till bättre behövande. Studio Betong har vuxit enormt under de senare åren och är även de första i världen med att starta en tatueringssalong på en flygplats, nämligen på Arlanda.

Whiskyglas mot grå bakgrund

En av profilerna på Salong Betong, “Betong-Danne” gör reklam som går ihop med studions värderingar. Det är whisky-märket Highland Park som har valt att lyfta upp svenska profiler för att marknadsföra deras produkt med motivationen att de representerar mod, vilja och beslutsamhet för att skapa något fantastiskt. Man vill även förknippa whiskyn och de skotska rötterna till vikingarna och deras arv som de lämnat i Skottland och därför föll valet just på svenska personer i allmänhet och Betong-Danne i synnerhet.